Ciało,  Dieta

Dieta – cz.2 – Jak wyznaczać cele związane z dietą i po co to robić?

Jak wyznaczać cele dietetyczne

Wyznaczanie celów, a dieta

Jednym z pierwszych kroków podczas kompozycji diety jest zastanowienie się nad jej celem. Większość osób zaczyna stosować restrykcje żywieniowe kierując się chęcią doskonalenia sylwetki lub poprawą stanu zdrowia. Moim zdaniem dobrze skomponowana dieta powinna łączyć w sobie oba elementy. Wracając do meritum, jakie są Twoje oczekiwania wobec diety?

  • Chcesz schudnąć?
  • Chcesz nabrać masy mięśniowej?
  • Chcesz utrzymać aktualną wagę?
  • Czy po prostu zdrowo się odżywiać?

Są to prawdopodobnie cztery najpopularniejsze motywy, które skłaniają nas do trzymania diety. Jednak w dalszym ciągu nie można nazwać tego celem. Co zatem można nazwać celem?

Zgodnie z teorią S.M.A.R.T., cel powinien być:

  • (S) Skonkretyzowany – Oznacza to, że cel powinien być jasny, zrozumiały i konkretny.
  • (M) Mierzalny – Cel powinien być możliwy do zmierzenia w sposób liczbowy lub inny umożliwiający sprawdzenie jego realizacji.
  • (A) Osiągalny – Cel powinien być możliwy do realizacji, wyznaczanie celów nierealnych wiąże się z brakiem motywacji do ich realizacji.
  • (R) Istotny – Cel powinien być ważny dla realizującej go jednostki. Wyznaczenie istotnego celu wiąże się z większym zaangażowaniem w jego realizację.
  • (T) Określony w czasie – Cel powinien być określony w dokładnym horyzoncie czasowym w jakim zamierzamy go osiągnąć.

Przykładowy cel:
Od 11.10.2019r. do 11.12.2019r. obwód mojej talii zmaleje ze 100 cm do 95 cm.
Jest to konkretny cel, możliwy do zmierzenia i osiągnięcia, istotny z punktu widzenia redukcji tkanki tłuszczowej i określony w konkretnych ramach czasowych.

Monitoring celów

Chcąc zrealizować wyznaczony cel należy opracować w jaki sposób i co jaki czas będziemy śledzić postęp. W przypadku celów związanych z naszą sylwetką, proponuję stosować pomiary obwodów i wagi na czczo raz na tydzień ( najlepiej ustalić konkretny dzień, np.: niedziela ). Ten zabieg umożliwia odpowiedź na pytania:

  • Gdzie aktualnie się znajdujemy?
  • Jaki postęp poczyniliśmy?
  • Ile dzieli nas od celu?
  • Czy należy coś zmienić?

Pytań może być jeszcze więcej, warto zwrócić uwagę na ostatnie i w razie potrzeby podjąć odpowiednie kroki <– jeśli coś idzie niezgodnie z planem to działaj!. Cel nie musi i nie powinien być sztywny. Przykładem może być sytuacja, w której odnotowujemy szybki postęp i wyznaczony cel zrealizujemy w znacznie szybszym czasie <– wówczas należy zmienić poprzednie założenia na ambitniejsze.

Dlaczego warto wyznaczać cele?

Wyznaczając cele masz świadomość tego co chcesz osiągnąć, zmusza Cię to do odpowiedzi na pytanie jak to osiągnąć i zyskujesz kontrolę nad całym procesem, poprzez zastosowanie monitoringu. Jednak sam cel nie wystarczy, niezbędne jest podjęcie działania.
 

Bibliografia:

https://www.mindtools.com/pages/article/smart-goals.htm

A. Umbertowski, Psychologia Biznesu, Wydawnictwo FA-art, Katowice 2012

 
 
  Dieta – cz.1 – Od czego zacząć? Zapotrzebowanie kaloryczne
  Dieta cz.3 – Dieta zbilansowana

Trenując bicepsy, wyobrażam sobie wysokie góry. Dzięki swojej wyobraźni przekonałem się, że potrafię wszystko, kiedy tylko mocno, bardzo mocno tego chcę i wierzę, że to osiągnę.

ARNOLD SCHWARZENEGGER

Umiejętność
Wyznaczanie celów 100%

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.