Ciało,  Dieta

L-arginina, co to? Jak działa? Czy warto brać?

L-arginina

L-arginina – co to?

L-arginina (kwas 2-amino-5-guanidynowalerianowy – Arg) jest to endogenny aminokwas, który powstaje głównie w cyklu mocznikowym.

L-arginina pełni istotne funkcje w przemianie materii człowieka. Jest prekursorem w syntezie białek, tlenku azotu, ornityny, poliamin, agmatyny, proliny, glutaminianu, kreatyny, dimetyloargininy, mocznika.
Dla młodych osób jest ona aminokwasem niezbędnym do prawidłowego wzrostu i rozwoju, dlatego musi być dostarczona z dietą. U dorosłych jest syntetyzowana endogennie, ale w szczególnych warunkach, głównie w stanach chorobowych (np. urazach, oparzeniach, resekcji jelita cienkiego, zaburzeniach czynności nerek itp.) jest niezbędnym czynnikiem odżywczym.

Aminokwas ten stanowi średnio 7–5% wszystkich aminokwasów w normalnej diecie człowieka i jest wchłaniany w jelicie czczym i krętym jelita cienkiego. Arginina jest przekształcana w tlenek azotu i cytrulinę, która działa rozszerzająco na naczynia krwionośne.
Zastosowanie L-argininy jako leku poprawia funkcje sercowo-naczyniowe, oddechowe, immunologiczne czy trawienne i zapobiega wczesnym fazom rozwoju nowotworu.

L-Arginina – działanie

W badaniu przeprowadzonym na szczurach L-arginina redukowała tkankę tłuszczową.

Wykazano, że długotrwałe stosowanie L-argininy zmniejsza powikłania sercowo-naczyniowe. Tlenek azotu pełni ważną funkcję w metabolizmie tłuszczów. Fizjologiczne poziomy tlenku azotu (25–35 µmol) zwiększały utlenianie glukozy i tłuszczu oraz zapobiegały syntezie glukozy i trójglicerydów.

Niektóre aminokwasy, zwłaszcza arginina, glutamina, leucyna i fenyloalanina bezpośrednio stymulują produkcję insuliny z komórek beta trzustki. Inne możliwe działania związane z L-argininą obejmują obniżenie ciśnienia krwi i poziomu homocysteiny, zwiększenie beztłuszczowej masy ciała i zmniejszenie masy tłuszczowej oraz adiponektyny i endoteliny.

W jednym badaniu wlew L-argininy obniżał ciśnienie tętnicze u pacjentów z nadciśnieniem pierwotnym, ale nie był skuteczny u pacjentów z historią niebezpiecznie wysokiego ciśnienia tętniczego. Istnieją doniesienia odnośnie tego, że wydłużenie czasu kuracji argininą może mieć korzystniejszy wpływ niż zwiększanie dawki.

Dodatkowo L-arginina może wpływać na zwiększenie hormonu wzrostu, pomaga przy zaburzeniach erekcji, zwiększa regenerację po wysiłku.

L-arginina nie jest zalecana, gdy występują problemy z nerkami, wątrobą, drożnością dróg żółciowych, czy nadciśnieniem tętniczym wysokiego stopnia. Zbyt duża dawka może powodować problemy gastryczne.

L-Arginina – podsumowanie

Zgodnie z aktualną wiedzą L-arginina pozytywnie wpływa na proces kształtowania beztłuszczowej masy mięśniowej, wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej, zmniejsza ciśnienie tętnicze, obniża poziom cholesterolu i obniża poziom cukru we krwi. Argininę powinno się dawkować w przedziale od 3 do 8 gram, najlepiej do 2 godzin przed zaplanowaną aktywnością fizyczną. Stosowanie zbyt wysokich dawek może powodować problemy gastryczne.

Bibliografia

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5510020/

https://portlandpress.com/biochemj/article-abstract/336/1/1/34432

https://link.springer.com/article/10.1007/s00726-008-0210-y

https://academic.oup.com/jn/article/135/4/714/4663771

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286305003189

https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00002.2006

https://europepmc.org/article/med/2770269

https://www.nature.com/articles/ejcn2016266

https://www.medonet.pl/zdrowie,arginina—efekty-stosowania,artykul,1726069.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.