Inspiracja,  Umysł

Inspiracja – Steve Jobs cz.4

Odpowiedzią na potrzeby rynku związane ze sprzedażą kompletnego urządzenia, gotowego do użytku, zostało Apple II. Była to konieczność, żeby trafić do szerszej grupy docelowej. Jobs dopilnował, aby Apple II zyskał wspaniałą obudowę i zasilanie, które nie wymagało wentylatora. Takie postępowanie motywowane było dbałością o szczegóły i detale, które na pierwszy rzut oka są niewidoczne. Wszystko musiało być zen. Do produkcji były potrzebne pieniądze, całość miała wynieść 200-300 tysięcy dolarów. W poszukiwaniu środków finansowych trafili do Dona Valentine. Postawił warunek, że będzie z nimi współpracować, jeśli znajdą osobę z odpowiednią wiedzą w dziedzinie marketingu i dystrybucji, a także będzie potrafiła napisać biznesplan. Odpowiednią osobą okazał się Mike Markkula, który podejmował pracę mając 33 lata i miliony na koncie zarobione z akcji Intela. Warto podkreślić, że odgrywał kluczową rolę w Apple przez następne 20 lat. Markkula zaproponował, że udzieli kredytu w wysokości dwustu pięćdziesięciu tysięcy dolarów w zamian za jedną trzecią udziałów. Potrzebna była również zmiana osobowości prawnej, a Jobs z Wozniakiem mieli posiadać po 26 procent udziałów, pozostałe udziały były przeznaczone dla potencjalnych inwestorów. 3 stycznia 1977 roku na potrzeby działań w nowej rzeczywistości powstała korporacja Apple Computer Co. Nowo powstała organizacja wykupiła spółkę, którą wcześniej założył Jobs z Wozniakiem

Upór popłaca

Następnym krokiem po utworzeniu nowej formy organizacyjno-prawnej było pozyskanie agenta reklamowego. Zgodnie z twierdzeniami Jobsa, najlepszy wówczas był Regis McKenna, który posiadał własną agencję reklamową i PR-ową. Jobs dzwonił codziennie do specjalisty do spraw klientów, niejakiego Franka Burge’a, który wielokrotnie go zbywał. Upór ponownie się opłacił i Burge spotkał się z Jobsem, a następnie umówił go z McKenna. Pierwszym efektem pracy było nowe logo. 

Wygląd ma znaczenie

Apple II zadebiutowało na rynku w kwietniu 1977 roku w San Francisco na Targach Komputerowych Zachodniego Wybrzeża. Jobs wykupił stoisko na samym początku hali, zadbał o detale związane z prezencją produktu i samego stoiska. Wraz z Wozniakiem byli ubrani w garnitury szyte na miarę w celu spotęgowania efektu. Targi były udane, zebrano trzysta zamówień na nowy komputer.

Z garażu do biura

Kolejną konieczną zmianą było wyprowadzenie się z garażu do biura. Przedsiębiorstwo zatrudniało już kilkunastu pracowników. Jobs w tym czasie zaczął coraz bardziej ujawniać swój brak cierpliwości, stawał się despotą, który odnosił się bardzo krytycznie do swoich współpracowników, często z niewiadomych względów. Brak doświadczenia i niestosowne zachowanie Jobsa przyczyniły się do zatrudnienia prezesa z zewnątrz. Został nim Mike Scott, którego głównym obowiązkiem było zarządzanie Jobsem.

Książki - porównaj na Ceneo.pl

Bibliografia:

  1. Isaacson, Steve Jobs, Insignis, Kraków 2011 <— kliknij, kup i przeczytaj
  2. B. Schlender, R. Tetzeli, Droga Steve’a Jobsa. Od brawurowego paraweniusza do wizjonera i przywódcy, Insignis, Kraków 2015
  3. H. McCracken Regis McKenna’s 1976 Notebook And The Invention Of Apple Computer, Inc., https://www.fastcompany.com/3058227/regis-mckennas-1976-notebook-and-the-invention-of-apple-computer-inc

Rozwijaj CIAŁO i UMYSŁ, zacznij od diety:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.