Inspiracja,  Umysł

Inspiracja – Steve Jobs cz.5

Apple II dał firmie finansowy sukces. Jego sprzedaż urosła z dwóch i pół tysiąca sztuk w 1977 roku do liczby dwunastu tysięcy w roku 1981. Jobs jednak zdawał sobie sprawę, że potrzebne są zmiany, a sukces nie będzie trwać bez końca. Apple III, który miał spełnić te oczekiwania, ostatecznie okazał się porażką. Maszyna zadebiutowała na rynku w maju 1980 roku. W stworzeniu innej maszyny, która mogła być godnym następcą Apple II, niezwykle ważna okazała się transakcja dokonana przez Steva Jobsa. Pozwolił dla Xerox PARC zakupić sto tysięcy akcji za milion dolarów pod warunkiem, że pokażą mu swoją technologię. Technologia ta pozwoliła na stworzenie specjalnego interfejsu graficznego i zastosowanie myszy do komputera. Pod koniec grudnia 1980 roku Apple wyceniono na miliard siedemset dziewięćdziesiąt milionów dolarów. Wraz z debiutem na giełdzie w 1980 rok trzysta osób zostało milionerami. Jednak mimo tego sukcesu po rozczarowaniu z Apple III, rozczarował również nowy projekt LISA, który zadebiutował 19 stycznia 1983 roku. Nazwa komputera pochodziła od imienia córki Jobsa, a porażka była wynikiem zbyt wysokiej ceny. Przełomem okazał się Macintosh, który zadebiutował w 1984 roku. Należy zaznaczyć, że we wrześniu 1980 roku Jobs został wyrzucony z projektu LISA i trafił do zespołu Macintosha. Co istotne, nie poddał się, chciał osiągnąć sukces i udowodnić, że wyrzucenie go z poprzedniego projektu było błędem.

"Pole zniekształcania rzeczywistości"

W zespole Macintosha Jobs chciał przeforsować zdobycze technologiczne zaobserwowane w Xerox PARC. Przeszkodą był Jef Raskin, który chciał postawić na tańsze rozwiązania. Końcowym efektem sporu było zwolnienie Raskina i przekazanie projektu Jobsowi. Godny uwagi był sposób w jaki Jobs werbował pracowników do realizacji projektu i mobilizował do pracy. Jak podkreślają pracownicy, działo się to za sprawą jego silnej osobowości i tzw. pola zniekształcania rzeczywistości, dzięki któremu przekonywał ludzi do swojego stanowiska. Ostatecznie zespół Macitosha urósł z 4 do około dwudziestu osób i przeniósł się trzy przecznice od głównego biurowca Apple. Dodatkowo Jobs zyskał dużą niezależność w działania, ze względu na fakt przejęcia przez Markkule stanowiska prezesa, które dotychczas zajmował Scott.

Dbałość o szczegóły

Steve Jobs przykładał ogromną wagę do wzornictwa, a także na dopracowaniu szczegółów wykonania, nawet tych elementów, które pozostaną niewidoczne dla większości użytkowników. Była to wiedza, którą uzyskał od ojca i stosował ją przez całe życie. Wygląd produktów Apple stał się elementem, który wyróżniał firmę od konkurencji. Jobs realizując projekty przyjął również inne stanowisko, które wyróżniało Apple od konkurencji. Uważał, że sprzęt i oprogramowanie muszą być ze sobą związane, a co za tym bardziej funkcjonalne. Stanowiło to różnicę między środowiskiem Microsoftu, a następnie Androida Google, które mogło być stosowane na maszynach produkowanych przez różne firmy.

Jobs też popełniał błędy

W 1983 roku zespół Macintosha, ze względu na znaczny wzrost, wrócił do głównych budynków Apple. Macintosh trafił na rynek ostatecznie szesnaście miesięcy po planowej premierze, jednak osiągnął sukces. Mimo tego, należy zwrócić uwagę, że Jobs mógł zrujnować cały projekt, ze względu na potrzebę pozyskania nowego napędu i jego decyzję o odrzuceniu oferty firmy Sony i wybraniu oferty Alps, które stwierdziło, że produkcja zajmie rok. Na jego szczęście, Belleville potajemnie skonsultował się z prezesem i podjął współpracę z Sony w razie niepowodzenia. Alps ogłosiło po pewnym czasie, że będą potrzebowali dużo więcej czasu, a potajemne konsultacje uratowały powodzenie projektu.

John Sculley

Kolejną zmianą, która czekała Apple, była konieczność zatrudnienia nowego prezesa, ze względu na fakt planowanego odejścia Markkuli. Jobs wraz z dotychczasowym prezesem uznali, że nie jest on na tyle dojrzały, aby samemu objąć to stanowisko. Pierwszą osobą do objęcia tej funkcji był Don Estridge, który był związany  IBM. Kolejną osobą był John Sculley, pełniący wówczas funkcję prezesa działu Pepsi Coli w koncernie PepsiCo. Ostatecznie Jobs przekonał Sculleya do objęcia stanowiska prezesa, oferując mu lepsze warunki finansowe i przekonując, że z Apple może zmienić świat. Początkowo współpraca układała się bardzo dobrze, a Jobs i Sculley darzyli się wzajemnym szacunkiem i sympatią. Pierwszy poważny konflikt miał miejsce podczas wyceny Maca. Sculley proponował dużo wyższą cenę, na którą ostatecznie przystał Jobs i jego zdaniem było to błędem i wpłynęło negatywnie na wielkość sprzedaży. Dodatkowym minusem tej sytuacji było odczucie utraty kontroli przez Jobsa.

Rok 1984 w wydaniu Apple

Poruszając temat Macintosha, należy przywołać moment początku trzeciej kwarty XVIII rozgrywek Super Bowl. Zamiast powtórki akcji na telewizorach pojawiła się reklama nawiązująca do klimatu orwellowskiego dzieła Rok 1984. Całość przywoływała także rywalizację między Apple, a IBM. W tym czasie IBM zyskiwał przewagę nad Apple, a celem reklamy było ukazanie konkurenta w złym świetle i zapowiedź premiery Macintosha na 24 stycznia. Reklama odniosła ogromny sukces, dodatkowo pojawiała się w serwisach informacyjnych, pozwoliło to wywołać o wiele większy efekt, bez potrzeby ponoszenia dodatkowych kosztów na zakup czasu antenowego. Od tego momentu aż do roku 2010, Jobs słynął z mistrzowskich umiejętności wprowadzania produktów na rynek, słynął z wykorzystywania do tego telewizji, materiałów prasowych i ostatecznie prezentacji produktu, którą starannie przygotowywał.

Natura Jobsa

Dzięki powodzeniu Macintosha, Jobs zyskał satysfakcję ze względu na fakt połączenia działów pracujących nad LISA i Macintoshem, a kierownictwo powierzono Jobsowi. W momencie połączenia obu zespołów stwierdził, że kierownicy od Macintosha dostaną najlepsze stanowiska, a jedną czwartą zespołu LISY czekają zwolnienia, była to zemsta za uprzednie wyrzucenie. Jobs tłumaczył tą decyzję, jako konieczność zachowania najlepszych pracowników i pozbyciu się najsłabszych, którzy mogłyby przyciągać kolejnych pracowników tego typu.

Steve Jobs - zwolniony z własnej firmy

Po sukcesie Macintosha, sprzedaż w drugiej połowie 1984 zaczęła spadać. Wpływ na to miała bardzo niska wydajność komputera, liczne awarie spowodowane brakiem wentylatora, którego nie chciał Jobs. Następnym nieprzemyślanym działaniem, była sprzedaż zapasów komputerów LISA z emulatorem Macintosha i nazywanych Macintosh XL. Kolejną nieudaną decyzją była emisja reklamy podczas Super Bowl w 1985 roku, która okazała się porażką i zniechęciła potencjalnych nabywców. Następnymi wydarzeniami były odejścia z firmy wielu kluczowych pracowników z otoczenia Jobsa, których przyczyną w większości przypadków było zachowanie i usposobienie przyszłego miliardera. Kulminacją negatywnych wydarzeń dla Jobsa było wyrzucenie go z firmy po przegranej z ówczesnym prezesem Johnem Sculleyem. Decyzja została podjęta przez zarząd, a głównym motywem był brak możliwości kontroli nad Jobsem.

Bibliografia:

➡McCracken Regis McKenna’s 1976 Notebook And The Invention Of Apple Computer, Inc., https://www.fastcompany.com/3058227/regis-mckennas-1976-notebook-and-the-invention-of-apple-computer-inc 

W. Isaacson, Steve Jobs, Insignis, Kraków 2011

➡J. Kopp, Na problemy? Upadek! Czyli jak naprawiono Apple III, https://mojmac.pl/2018/04/20/na-problemy-upadek-czyli-jak-naprawiano-apple-iii/

➡L. Dormehl, Today in Apple history: John Sculley takes over as Apple CEO, https://www.cultofmac.com/539665/apple-ceo-john-sculley/

➡A. Taube, How The Greatest Super Bowl Ad Ever — Apple’s ‚1984’ — Almost Didn’t Make It To Air, http://www.businessinsider.com/apple-super-bowl-retrospective-2014-1?IR=T

➡J. Bort, M. Wąsowski, 20 lat temu Apple ponownie zatrudniło Steve’a Jobsa i kupiło jego startup za 400 mln dolarów, https://businessinsider.com.pl/firmy/steve-jobs-wyrzucenie-z-apple-i-powrot-do-pracy-historia/y3qn2pn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.